De reis van de Heldin – deel 2

Inspiratie – reflectie – beweging

In alle voorgaande jaren had ik mij afgestemd op dienstbaarheid, maar wel op de manier zoals die gangbaar was en nog vaak is: je ten alle tijde in bochten wringen om te voldoen aan wat anderen van je verwachten en niet vanuit je hart dienstbaarheid betonen.

Op een zeker moment – zo rond mijn veertigste levensjaar – werd dat een beetje anders. Ik kreeg hartklachten, niet zo duidelijk waarneembaar, maar wel erg ongemakkelijk. Het werd tijd om het tij te keren! Alleen: hoe zou ik dat moeten doen?  Geen flauw benul hoe ik dat ging aanpakken…  Maar, zoals dat altijd gaat wanneer de problemen zich opstapelen, was er een helper bij de hand. Een klant van mijn natuurvoedingswinkel was Natuurarts en kon mij vertellen dat ik nog geen gevaar liep “maar er wel iets aan moest gaan doen”.

CHAKRA 4

Danka Husken-Smit: Hartchakra

Dus ging ik onderzoeken wat er dan wel met me aan de hand was en na verloop van tijd werd het duidelijk: ik had mijn dienstbaarheid op wilskracht gedraaid en dat beviel mijn hart – en mijn ziel – zoals ik had ontdekt, helemaal niet.

Toen werd het mij volkomen duidelijk: als ik verder wilde gaan met mij dienstbaar opstellen, dan zou dat volkomen en voor de volle 100% uit mijn hart moeten komen.  Wat een inspirerend idee. Ik wist van mijzelf – en was mij dat ook bewust – dat ik niet anders kon handelen. Wat kon er dan beter plaatsvinden dan dienstbaarheid te voeden vanuit mijn hartkwaliteit?

Dit inzicht was mijn eerste reflectie op mijzelf die mij ook daadwerkelijk
in beweging bracht!  

Ik onderzocht vele scholen voor mindfulness, bewustwording en bestudeerde de werking van mineralen bij Ra Bonewitz – de Shambala groep, studeerde Numerologie en werd drogist, om onze klanten te kunnen helpen met homeopathische geneesmiddelen.
Maar de echte beweging – verandering – en transformatie kwam in zicht toen ik een flyer van de opleiding Genezend Tekenen in Zutphen (initiator Lisa Borstlap) in handen kreeg en die snel wegmoffelde in een laatje, want daar had ik immers geen tijd voor, met mijn winkel. Het liet me niet los, want deze opleiding leek mij op het lijf geschreven. Maar het was nog niet zover… Toen er zomaar in een levensmiddelendoos van Aquarius een boekje zat verpakt dat handelde over de planeten en over het borduren van mandala´s, een Sanskriet woord, dat  magische cirkel betekent, handelde werd ik alert en raakte geïnteresseerd  in dat nieuwe fenomeen. Binnen de kortste keren had ik mij het borduren van mandala´s toegeëigend en las ik alles wat los en vast zat over mandala´s, van Oost naar West, van meditatie tot heelbeelden, wat ik er maar over kon vinden verslond ik.

Ik ontdekte dat de Zwitserse psychiater Dr. Carl Gustav Jun g een hele studie had gemaakt over de werking van de mandala op de menselijke geest en bestudeerde zijn boeken. Zo indringend was wat hij beschreef en zelf ook had ondergaan, dat het later voor mij de rode draad in mijn werk zou worden. Zijn boeken geven goed weer hoe wij mensen denken en welke overtuigingen we aanhangen. Hoe we daarin verstrikt raken en hoe moeilijk de weg terug is om dat weer los te laten. Ik onderzocht jarenlang het fenomeen van de cirkel, diens symboliek waar ik maar kwam en waar die maar zichtbaar was en kwam al gauw tot de conclusie dat de cirkel in alle culturen toegepast wordt, zowel als religieus symbool maar ook als ornament.

AROSA    j0432896Overal waar ik kwam ontdekte ik de mandala. In Zwitserland, op straat, in bloemen.

Ik begon – na het moeten loslaten van mij winkel – met de studie Genezend Tekenen bij Lisa Borstlap. Heerlijk, mijn kunst verwerken in beeldtaal. En dan zelf de keuze maken te gaan voor Ronde kunst, dat altijd al mijn lievelingsvorm was geweest.  Ik ontdekte ook dat Numerologie een prachtig middel was tot zelfreflectie en ontwikkeling en dat het ook paste binnen het bestek van de mandala. Ik heb genoten van mijn studie, dat kan ik e wel zeggen en groeide uit van een toch altijd wat bang vogeltje tot een vrije vogel die de hemel durfde te verkennen.

In 1991, toen ik afgestudeerd was ben ik direct met de mandala aan de slag gegaan en heb  sindsdien deze uit Oosterse culturen stammende meditatieve kunstvorm omgezet in een Westers haalbare creatieve therapie en begeleiding. Sindsdien geef ik les in deze prachtige manier van scheppend werken, heb ik vele thema´s via Tekentaal en Mandala vormgegeven en natuurlijk mijn boeken over de mandala als heelbeeld en de Numerologie geschreven. In 1998 werd ik Freelance docent Mandala tekenen vanuit de bron van Liefde en Licht bij het Dominicanenklooster te Huissen. Jarenlang geef ik in zomer/ en winterweken, weekenden en dagen workshops  en cursussen.

IMG_3230 - Voor het eerst samen op de foto!

In 2013 was ik zover dat ik mijn jarenlange kennis een waardevolle vorm wilde geven in een opleiding en die is er nu. Met trots kan ik zeggen dat vanaf 2014 het Educatief Mandala Instituut bestaat en er een driejarige CRBKO geregistreerde driejarige opleiding is gestart, die ook in het  Dominicanenklooster een plek heeft gekregen. Met dank aan allen die hier hun bijdrage hebben geleverd, niet in het minst mijn eigen docententeam± allen heldinnen van de eerste orde. Je moet moed e durf en verbeeldingskracht paren aan de behoefte om uit je hart met zingeving en kunstzinnige ontwikkeling bezig te willen zijn. Maar als je dat kunt en wilt en je er 100% voor gaat schuiven alle puzzelstukjes op hun plaats. Je dromen komen uit en worden werkelijkheid.

 

 

 

 

About dhdakini

I am Danka Husken. I grounded the Educatief Mandala Institute. It is my biggest desire to bring creativity back into your life. I teach you about your potential power and the possibility to chance your life. I, therefore, use the tools of drawing Mandalas, research and Numerology, bringing creativity and insight into your mind.
This entry was posted in Uncategorized, Van ´s Heerenberg naar de Godin - De reis van de Heldin. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

